Jak przetrwać upały? Przeczytaj!

Plakat informacyjny Plakat informacyjny Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
Opublikowane w Ogłoszenia/Komunikaty
Czytaj 109 wyświetlono
Oceń
(0 Głosy)

W związku z prognozowanymi przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej w Warszawie upałami, podczas których temperatura maksymalna może wynieść od 30oC do 34oC, przypominamy kilka ważnych informacji.

Upał to  stan pogody, gdy temperatura powietrza przy powierzchni ziemi przekracza 30 st. C. W ciągu dnia, najwyższa temperatura występuje pomiędzy godziną 15 a 18, a nie jak się powszechnie sądzi – w południe, zaś największe promieniowanie UV notowane jest w godzinach 12 – 13.

Wraz ze wzrostem temperatur znacząco wzrasta ryzyko odwodnienia oraz przegrzania organizmu. Upał może doprowadzić do wystąpienia udaru słonecznego lub cieplnego, który jest stanem zagrażającym zdrowiu, a nawet życiu. Jego objawy to m.in:

  • zmęczenie,
  • silne bóle i zawroty głowy,
  • nudności,
  • gorączka,
  • szum w uszach,
  • drgawki,
  • wzrost temperatury ciała zagrażający życiu,
  • większa częstotliwość bicia serca i oddechu.

Niewątpliwie, upał wpływa również na układ nerwowy człowieka. Wysokie temperatury mogą powodować ospałość, zdenerwowanie, a także wpływają na poziom koncentracji i efektywność pracy. Należy pamiętać, że upał jest szczególnie niebezpieczny dla osób starszych i dzieci. Trzeba również zadbać o zwierzęta, gdyż wysokie temperatury również u nich mogą prowadzić do przegrzania organizmu.

Zasady postępowania w czasie upałów

  • Jeśli odczuwasz zawroty głowy, osłabienie, niepokój lub dotkliwe pragnienie i ból głowy zadzwoń pod numer alarmowy (tel. 112). Jeśli to możliwe przenieś się w chłodne miejsce.
  • Jeżeli przyjmujesz leki, bądź w stałym kontakcie z lekarzem, aby sprawdzić jaki mają wpływ na termoregulację i równowagę wodno-elektrolitową.
  • W ciągu dnia zamknij w domu okna i żaluzje, by ograniczyć napływ gorącego powietrza do pomieszczeń (szczególnie po stronie nasłonecznionej). Okna otwieraj nocą, kiedy temperatura jest niższa – jeżeli oczywiście warunki bezpieczeństwa na to pozwalają.
  • Noś lekką i przewiewną odzież z tkanin naturalnych, w jasnych kolorach. Wspomoże to właściwą termoregulację organizmu.
  • Unikaj skrajnych temperatur – jeżeli pracujesz w klimatyzowanych pomieszczeniach nie wychodź od razu na zewnątrz, gdzie panuje upał – może to spowodować szok termiczny, zwłaszcza u starszych i bardzo młodych ludzi.
  • Ogranicz opalanie, ponieważ zbyt długie przebywanie na słońcu jest szkodliwe dla organizmu, który łatwo może ulec przegrzaniu, a skóra poparzeniu. Przebywaj na słońcu nie dłużej niż maksymalnie 2 godz., stosując przy tym kremy ochronne.
  • Unikaj forsownego wysiłku fizycznego w najgorętszej porze dnia. Wysiłek fizyczny, jak np. bieganie może doprowadzi do odwodnienia, skurczów mięśni spowodowanych odwodnieniem i utratą minerałów, przegrzaniem organizmu lub udaru cieplnego.
  • Będąc nad wodą pamiętaj, że nie wolno gwałtownie wchodzić do niej bezpośrednio po opalaniu – zanim zaczniesz pływać, opłucz ciało (twarz, klatkę piersiową) wodą do której wchodzisz i dopiero wtedy powoli się w niej zanurz.
  • Podróżując samochodem, częściej rób przerwy i odpoczywaj w zacienionych miejscach, aby złagodzi negatywny wpływ wysokiej temperatury na koncentrację.
  • Nawadniaj organizm – pij dużo wody, najlepiej niegazowanej.
  • W upalne dni przygotowuj lekkie posiłki, bazujące na owocach i warzywach, które dostarczają organizmowi niezbędnych składników mineralnych i witamin. Unikaj tłustych, smażonych i wysokokalorycznych dań, które dodatkowo obciążają i tak zmęczony upałem organizm.
  • Wysokie temperatury sprzyjają rozwojowi bakterii salmonelli, dlatego unikaj pokarmów z surowych jajek, a także często i dokładnie myj ręce.
  • Unikaj alkoholu, ponieważ sprzyja odwodnieniu organizmu.

Dzieci:

  • Pod żadnym pozorem nie zostawiaj dzieci i zwierząt w zaparkowanym pojedzie. Temperatura w nagrzanym samochodzie może dochodzić do 50 - 60 C. ̊
  • Dzieci podczas upałów nie powinny wychodzi z domu, jeśli musisz wyjść, ubierz dziecko w lekką, przepuszczającą powietrze, jasną odzież. Pamiętaj o czapce, najlepiej z daszkiem.
  • Chroń dziecko przed słońcem, m.in. używając parasolki nad wózkiem nawet wtedy, kiedy ten stoi w ocienionym miejscu.
  • Podawaj dziecku letnie, lecz nie zimne napoje, w szczególności ziołowe i/lub owocowe herbatki, a także wodę mineralną lub sok.
  • Kąp dziecko w letniej (nie zimnej!) wodzie.

Seniorzy:

  • Seniorzy podczas upałów nie powinni wychodzi z domu. Jeśli jest to niezbędne, to koniecznie z nakryciem głowy.
  • Osoby starsze zwykle przyjmują większe ilości leków. Podczas upałów, gdy organizm się odwadnia, ich stężenie w organizmie może się zwiększyć nawet do zagrażającego życiu. W związku z tym, powinny one bardzo uważnie monitorować swoje samopoczucie, a przede wszystkim stosować się do zaleceń związanych z postępowaniem podczas upałów.

Dzięki zastosowaniu się do powyższych wskazań na pewno znacznie łatwiej będzie nam przetrwać ciężkie upały. I choć po zimie jesteśmy spragnieni słońca i ciepła, to w te szczególnie gorące dni, lepiej zachować ostrożność, aby móc się później w pełni cieszyć latem w dobrym zdrowiu ikondycji.

Jednocześnie przypominamy, iż w skutek upałów wzrasta zagrożenie pożarowe. Często wystarczy iskra, aby spłonęło kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt hektarów lasu.

Dlatego apelujemy o zachowanie maksimum ostrożności wszystkich tych, którzy korzystają z uroków naszych lasów i o przestrzeganie kilku podstawowych zasad:

W lasach i na terenach śródleśnych, na obszarze łąk, torfowisk i wrzosowisk, jak również w odległości do 100m od granicy lasu zabronione jest:

  • rozniecanie ognia poza miejscami wyznaczonymi,
  • wypalanie wierzchniej warstwy gleby i pozostałości roślinnych,
  • palenie tytoniu, z wyjątkiem dróg utwardzonych i miejsc wyznaczonych do pobytu ludzi.
  • W lasach poruszajmy się tylko po wyznaczonych szlakach. Wcześniej jednak należy dowiedzieć się o stopniu zagrożenia pożarowego lasu, jaki obowiązuje wdanym dniu i dostosować się do niego - być może ogłoszono zakaz wstępu do lasu.
  • Nie wchodźmy na uprawy leśne i do młodników o wysokości do 3 m.
  • Poruszajmy się pojazdami mechanicznymi i zaprzęgowymi tylko drogami oznakowanymi drogowskazami.

Największe zagrożenia pożarowe na obszarach leśnych powodowane są przez osoby korzystające z letniego wypoczynku na tych obszarach oraz przez osoby zbierające owoce runa leśnego. Zagrożenie pożarowe lasów jest związane z nagminnym naruszaniem przepisów przeciwpożarowych, a przede wszystkim z używaniem ognia otwartego w lasach, to jest paleniem papierosów, ognisk, użytkowaniem grilli, w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Ponadto bardzo często pożary lasów powstają w wyniku wyrzucania niedopałków papierosów z przejeżdżających przez tereny leśne samochodów lub pociągów.

W przypadku zauważenia tego typu pożarów odradzamy próby samodzielnego gaszenia – gdyż pożary lasów są bardzo trudnymi pożarami wymagającymi znacznych ilości specjalistycznego sprzętu oraz odpowiednich zapasów wody i środków gaśniczych.

Pożary lasów rozprzestrzeniają się bardzo szybko, z małego pożaru ściółki leśnej przechodzą w tzw.pożary wierzchołkowe, których prędkość rozprzestrzeniania się może osiągnąć nawet ponad 100 km/h.

Dlatego każdy kto zauważy pożar lasu jest zobowiązany do powiadomienia odpowiednich służb. Należy zadzwonić na numer alarmowy 998 i zgłosić powyższy fakt.

P A M I Ę T A J !

Wzniecić pożar lasu można bardzo łatwo o wiele trudniej go ugasić. W płomieniach giną zwierzęta i ludzie. Tylko Ty możesz temu zapobiec.

Plakat informacyjny

Ostatnio modyfikowany poniedziałek, 21 czerwiec 2021 07:39

Najczęściej czytane

Droga Radzyń Podlaski – Zbulitów – Wohyń. Wstęga została przecięta

Droga Radzyń Podlaski – Zbulitów – …

30 Lip 2021 Wiadomości ze Starostwa

Konkurs pn. „Nagroda Trzeciego Sektora”

Lubelskie.pl

logo projektu współfinansowanego z programu unii europejskiej
Nowoczesna edukacja zawodowa w ZSP im. Jana Pawła II w Radzyniu